Wednesday, June 20, 2007

Lövmarknad

Idag är det dagen innan midsommar. Vilket här i Karlskrona betyder att man slänger upp en sjuhelsikes massa marknadsstånd på torget, fyller dom med köpmän från världens alla hörn, fyller sedan torget med hela Karlskonas befolkning men framför allt hela Karlskronas barnvagnsbestånd. Just detta faktum att varannan människa har med sig en barnvagn gör att dom minimala ytorna man kan gå på korkas upp rätt snabbt och det helar slutar med total kaos. Om det är ont om plats på själva marknaden så är det en ’piss i Nilen’ jämfört med vad det är ont om parkeringsplatser. Folk ställer sig lite hur som helst och skiter högaktningsfullt om dom blockerar vägen för resten av Västvärlden. För att slippa just detta parkeringsinferno så lämnade jag bilen hemma idag vilket innebar att man fick damma av den gamle cykeln. I min goda tro så trodde jag givetvis att jag kunde ta en lugn cykeltur in till jobbet och lyssna på lite skön musik. Detta sket sig dock totalt. För när man kom ner i källaren för att hämta sin cykel (eller Lätt Terränggående Attack Fordon som det hette på lumpar tiden) så var givetvis däcken platta. Fram med cykelpumpen, pumpar, svettas, svär. Upp på cykeln, sätter på MP3 spelaren, spelaren är urladdad, svär igen. Genomsvett, sur och utan musik ska man sedan transportera sig till jobbet. Då märker man att det är ngt fel med växlarna på cykeljäveln, vilket gör att jag måste cykla på högsta växeln hela vägen. Nästa år skall jag sjukskriva mig.

1 comment:

Unknown said...

Vi höll kvoten, 4 vuxna och 2 barnvagnar! :-)